Egzotikus zeneszerzők

Egzotikus zeneszerzők

…Na de mit keres Ligeti György Puerto Ricoban?

2020. augusztus 04. - Nyitrai László

 

Kedves Hallgatóim!

 

Ma az Antillákra látogatunk! A Kubától dél-keletre fekvő, a Dominikai Köztársaság és a Brit-Virgin szigetek közti Puerto Rico-ra.

 

puerto-rico-143340_1920.jpg

 

Az eddigiektől eltérően a mai teljes zenés utunkat egy művésznek szentelem. Azért rajta kívül is voltak kiváló zeneszerzők a szigeten! (Például az 1800-as évek végén élt Juan Morel Campos, az 1998-ban eltávozott Hector Campos Parsi, illetve a harmincas éveiben járó Angelica Negrón is, mind kiváló művészek.)

Van azonban valaki, aki páratlan életművet tudhat magáénak. A nagyvilágban és főleg Észak-Amerikában, az egyik legnépszerűbb kortárs szerző: a 66 éves Roberto Sierra.

 

rob_sierra.jpeg

 

Szinte minden műfajban jelentőset alkot.

 

 

Az ő művészete kiváló példája annak, hogy lehetséges olyan zenei nyelvezet létrehozni, ami mélyen a helyi zenei örökségben gyökerezik, miközben a modern kortárs hangzásvilágot is magáénak tudhatja. (Hasonlóan a panamai Roque Corderohoz.)

Az egész eddigi utazásaink során is ezt volt számomra a legérdekesebb megfigyelni: van-e a közép-amerikai szerzőknél a régióra jellemző jól felismerhető hangzásvilág, van -e „latin-amerikai iskola”? Az eddigi művek alapján is azt gondolom, igen, van. Alig akadt olyan komponista, aki elszakadt volna a jellegzetes latin zenei hangzásvilág alapélményétől. Változóak a módszerek, de a legabsztraháltabb művek mögött is ott lüktet ez a világ. Az oka az lehet, hogy a folklór abban a kultúrkörben a modern életvitellel is szervesülni tudott. A rádióban, az utcán szól a tánczene. A tradicionális zene ma is része a zenei identitásnak. Ez szerintem az európai kultúrákból szinte már teljesen kiveszett.

Egész Latin-Amerika, és így a Puerto Rico-i kultúra is, sajátos ötvözete az európai - főleg spanyol - hagyományoknak és az indián, sőt afrikai örökségnek.

Sierra műveiben is számtalan utalás található ezekre. Egyik legnépszerűbb alkotása a 2000-ben komponált Fandangos. Ezt a darabot Antonio Soler Fandango című műve alapján írta. Ez az eredeti mű:

 

 

Sierra színes hangszereléssel és saját zenei kommentárokkal gazdagítja az eredeti művet. Szerintem van hasonlóság e mű és Ravel La Valse című darabjának felfogása közt.

A mester a világ számos kiváló együttesétől kap felkéréseket. Rezidens zeneszerző volt a Milwaukee Szimfonikusoknál. A következő kórusművet a New London Chamber Choir számára komponálta 1983-ban. Cantos Populares. A mű helyi népdalok sajátos feldolgozása.

 

 

Az időnként felbukkanó hangzásbeli hasonlóság Ligeti vokális műveivel nem véletlen. Nála tanult Hamburgban. Az afrikai polifóniát és a karibi ritmusokat ő ismertette meg a magyar komponistával.

A Puerto Rico-i művész számos gitárra írt művet  - köztük négy gitárversenyt - jegyez.

A most következő mű a „Három magyar hommage” című sorozat Ligetihez címzett tétele. A másik két rész Liszt és Bartók tiszteletére íródott.

 

 

 

***

 

flamenco-beach-1240948_1920.jpg

 

***

 

A Zenekari Concerto a gyors-lassú-gyors klasszikus sémára épül, két kadencia közbe ékelésével. Ebben a műben is felfedezhetjük Ligeti hatását a hangzás szerkezetekben és a zenedramaturgiában.

A zeneszerző szélsőségesen színes hangszerelést alkalmaz. „A zenekart egy vászonnak tekintem, ahol szabadon megfesthetem zenei képeimet.” A művet a Philadelphia Orchestra mutatta be.

 

 

 

Mielőtt pihenésként - legalább gondolatban - felhörpintenénk egy jó Puerto Rico-i rumot, hallgassuk meg a Bongo című etűdöt. Ki gondolná, hogy ennyi hangszínt előhozhatunk egy látszólag egyszerű hangszerből!...

 

 

 

 

***

 

ron_de_barrilito_140_eves_rum.jpg

 

***

 

Mai kirándulásunk második részében Roberto Sierra fő művének tartott Missa Latinát hallgassuk meg! Ez a darab talán a művész egész zenei gondolkodásmódjának szintézise, ahol a disszonancia használata egyensúlyba kerül a lírai gondolkodással.

A darab latin szövegeket dolgoz fel, a nyugat-európai hagyomány ötvöződik a Puerto Rico-i dallamokkal. „Az öröm, a misztérium és a vallási törvények műve” - írja róla egy kritikus.

A mester gyerekkori élménye volt Pablo Casalst a tv-ben nézni-hallgatni, miközben az utcáról salsa szűrődött be. Műveiben többek között ezért is férnek meg egymással a látszólag távoli zenei elemek. Saját bevallása szerint, a szerzőre - komponálás közben, bármilyen műfajú művet írjon is - számtalan régebben hallott mű van hatással. Ezért szinte lehetetlen teljesen eredeti művet alkotni. Egy mű eredetisége a szerző lelkületéből - belső karakteréből - fakad. Nem tart követendőnek semmilyen dogmát.

„Nem áll Boulez a hátad mögött, hogy számon kérje, hogy mit írsz!”

 

 

 

Köszönöm a figyelmüket!

Legközelebb Kubába látogatunk.

 

Vidám napot!

:)

 

puerto-rico-1292633_1920_1.jpg

 

 

források

https://elsolvidatours.rezdy.com/321081/puerto-rico-bacardi-rum-factory-old-san-juan-tour

https://www.chicagotribune.com/dining/drink/sc-food-drink-puerto-rican-rum-0410-20200409-3fg2qwlbrngr5ejmn3k7efzbsq-story.html

https://www.bannergraphic.com/story/2168994.html

https://www.robertosierra.com/

https://classicalpost.com/read/2020/2/28/solitude-practice-and-lots-of-coffee-how-roberto-sierra-fosters-his-successful-career-with-balance

https://nmbx.newmusicusa.org/roberto-sierra-globalizing-local-experiences/

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Puerto_Rican_composers

https://www.angelicanegron.com/

A bejegyzés trackback címe:

https://egzotikus-zeneszerzok.blog.hu/api/trackback/id/tr9616103654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása