Kedves Hallgatóim!
Ma az Antillákra látogatunk! A Kubától dél-keletre fekvő, a Dominikai Köztársaság és a Brit-Virgin szigetek közti Puerto Rico-ra.
Az eddigiektől eltérően a mai teljes zenés utunkat egy művésznek szentelem. Azért rajta kívül is voltak kiváló zeneszerzők a szigeten! (Például az 1800-as évek végén élt Juan Morel Campos, az 1998-ban eltávozott Hector Campos Parsi, illetve a harmincas éveiben járó Angelica Negrón is, mind kiváló művészek.)
Van azonban valaki, aki páratlan életművet tudhat magáénak. A nagyvilágban és főleg Észak-Amerikában, az egyik legnépszerűbb kortárs szerző: a 66 éves Roberto Sierra.
Szinte minden műfajban jelentőset alkot.
Az ő művészete kiváló példája annak, hogy lehetséges olyan zenei nyelvezet létrehozni, ami mélyen a helyi zenei örökségben gyökerezik, miközben a modern kortárs hangzásvilágot is magáénak tudhatja. (Hasonlóan a panamai Roque Corderohoz.)
Az egész eddigi utazásaink során is ezt volt számomra a legérdekesebb megfigyelni: van-e a közép-amerikai szerzőknél a régióra jellemző jól felismerhető hangzásvilág, van -e „latin-amerikai iskola”? Az eddigi művek alapján is azt gondolom, igen, van. Alig akadt olyan komponista, aki elszakadt volna a jellegzetes latin zenei hangzásvilág alapélményétől. Változóak a módszerek, de a legabsztraháltabb művek mögött is ott lüktet ez a világ. Az oka az lehet, hogy a folklór abban a kultúrkörben a modern életvitellel is szervesülni tudott. A rádióban, az utcán szól a tánczene. A tradicionális zene ma is része a zenei identitásnak. Ez szerintem az európai kultúrákból szinte már teljesen kiveszett.
Egész Latin-Amerika, és így a Puerto Rico-i kultúra is, sajátos ötvözete az európai - főleg spanyol - hagyományoknak és az indián, sőt afrikai örökségnek.
Sierra műveiben is számtalan utalás található ezekre. Egyik legnépszerűbb alkotása a 2000-ben komponált Fandangos. Ezt a darabot Antonio Soler Fandango című műve alapján írta. Ez az eredeti mű:
Sierra színes hangszereléssel és saját zenei kommentárokkal gazdagítja az eredeti művet. Szerintem van hasonlóság e mű és Ravel La Valse című darabjának felfogása közt.
A mester a világ számos kiváló együttesétől kap felkéréseket. Rezidens zeneszerző volt a Milwaukee Szimfonikusoknál. A következő kórusművet a New London Chamber Choir számára komponálta 1983-ban. Cantos Populares. A mű helyi népdalok sajátos feldolgozása.
Az időnként felbukkanó hangzásbeli hasonlóság Ligeti vokális műveivel nem véletlen. Nála tanult Hamburgban. Az afrikai polifóniát és a karibi ritmusokat ő ismertette meg a magyar komponistával.
A Puerto Rico-i művész számos gitárra írt művet - köztük négy gitárversenyt - jegyez.
A most következő mű a „Három magyar hommage” című sorozat Ligetihez címzett tétele. A másik két rész Liszt és Bartók tiszteletére íródott.
***
***
A Zenekari Concerto a gyors-lassú-gyors klasszikus sémára épül, két kadencia közbe ékelésével. Ebben a műben is felfedezhetjük Ligeti hatását a hangzás szerkezetekben és a zenedramaturgiában.
A zeneszerző szélsőségesen színes hangszerelést alkalmaz. „A zenekart egy vászonnak tekintem, ahol szabadon megfesthetem zenei képeimet.” A művet a Philadelphia Orchestra mutatta be.
Mielőtt pihenésként - legalább gondolatban - felhörpintenénk egy jó Puerto Rico-i rumot, hallgassuk meg a Bongo című etűdöt. Ki gondolná, hogy ennyi hangszínt előhozhatunk egy látszólag egyszerű hangszerből!...
***
***
Mai kirándulásunk második részében Roberto Sierra fő művének tartott Missa Latinát hallgassuk meg! Ez a darab talán a művész egész zenei gondolkodásmódjának szintézise, ahol a disszonancia használata egyensúlyba kerül a lírai gondolkodással.
A darab latin szövegeket dolgoz fel, a nyugat-európai hagyomány ötvöződik a Puerto Rico-i dallamokkal. „Az öröm, a misztérium és a vallási törvények műve” - írja róla egy kritikus.
A mester gyerekkori élménye volt Pablo Casalst a tv-ben nézni-hallgatni, miközben az utcáról salsa szűrődött be. Műveiben többek között ezért is férnek meg egymással a látszólag távoli zenei elemek. Saját bevallása szerint, a szerzőre - komponálás közben, bármilyen műfajú művet írjon is - számtalan régebben hallott mű van hatással. Ezért szinte lehetetlen teljesen eredeti művet alkotni. Egy mű eredetisége a szerző lelkületéből - belső karakteréből - fakad. Nem tart követendőnek semmilyen dogmát.
„Nem áll Boulez a hátad mögött, hogy számon kérje, hogy mit írsz!”
Köszönöm a figyelmüket!
Legközelebb Kubába látogatunk.
Vidám napot!
:)
források
https://elsolvidatours.rezdy.com/321081/puerto-rico-bacardi-rum-factory-old-san-juan-tour
https://www.bannergraphic.com/story/2168994.html
https://www.robertosierra.com/
https://nmbx.newmusicusa.org/roberto-sierra-globalizing-local-experiences/
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Puerto_Rican_composers